Våra verktyg

Digitala verktyg för en engagerad organisation

Hyresgästföreningen har en mängd digitala verktyg för att underlätta ditt arbete för hyresgästernas rättigheter, oavsett om du är anställd eller förtroendevald.

Lär dig mer om vilka verktyg som finns till ditt förfogande här under.

Vår förening är fylld av engagemang, kreativitet och kompetens. Varje dag arbetar vi alla outtröttligt för hyresgästernas rättigheter och trygghet, oavsett om vi är anställda, förtroendevalda eller bara engagerade medlemmar. Därför har Hyresgästföreningen tagit fram en digital plattform med serie verktyg för att underlätta ditt arbete. Vi kallar plattformen för Agera.

Vad vill du göra?

Med våra verktyg kan du skapa material så som filmer eller bilder för sociala medier. Kombinerat med en kampanjhemsida för insamling har du de viktigaste komponenterna för en insamlingskampanj. Med ringverktyget Phonebank.RED kan du koppla på en ringkampanj och med samtalsverktyget Clipboard.RED kan du distribuera kontaktuppgifter till hyresgäster som din regionala region ska prata med. Tveka inte på att höra av dig om du vill veta mer eller ha hjälp att komma igång!

Toolbox.RED

Om agera.hyresgastforeningen.se är ansiktet för Agera-plattformen så är Toolbox.RED är hjärnan i dito plattform. Det är här vi samlar in och analyserar datan från kampanjerna, det är härifrån vi mailar och SMS:ar, och det är härifrån vi sätter upp ring- och samtalskampanjer. Nyhetsbrev via e-post kan vara enormt framgångsrikt för att aktivera gräsrötter. Genom relevanta uppmaningar till handling kan vi mobilisera tiotusentals aktivister.

Om det funkar? När regeringen tvingade igenom en utredning av marknadshyra mitt under brinnande coronakris så mailade våra 30.000 undertecknare av uppropet på hyreschock.info och bad dem sprida sidan till vänner och bekantat. Tre dygn senare hade vi tjugotusen nya underskriver. Så ja – det funkar!

Om du ska vara admin och behöver tillgång till Toolbox.RED så kan du maila hgf@toolbox.red.

Phonebank.RED

Kvinna sitter framför dator med ringverktyget Phonebank.RED öppet.
Phonebank.RED är Hyresgästföreningens ringverktyg.

Ringkampanjer är ett effektivt sätt att nå både medlemmar för aktivering och ickemedlemmar för värvning, något som vår kampanj Goda grannar verkligen bevisat. Med ringverktyget Phonebank.RED kan du starta upp en regional ringkampanj. Till exempel har Hyresgästföreningen i norra Skåne en ringkampanj för att informera om det orimliga vinstuttaget ur Höganäshem.

Med Phonebank.RED får du full kontroll över din kampanj och får det viktiga beslutsunderlaget du behöver för att målstyra dina medarbetare och volontärer. Verktyget så enkelt att vem som helst kan använda det och därför kan du enkelt skala upp ringaktiviteterna med fler ringare.
EUs nya dataskyddsförordning GDPR ställer högre krav på oss som organisation och därför känns det tryggt att veta att allt som görs i Phonebank.RED loggas. Du kan själv se vilken användare som har ringt vilken kontakt och när. Slut på oron för att osäkra papperslistor hanteras fel eller försvinner!

Om det funkar? Under våren 2020 hade vi över hundratusen samtal med medlemmar och volontärer för projektet Goda grannar. Så ja – det funkar!

Webbplatformen agera.hyresgastforeningen.se

Ansiktet utåt för Agera är webbplattformen agera.hyresgastforeningen.se. Oavsett om du vill publicera en kampanjsida så som hyreschock.info eller saljinteutkvanum.se, eller om du vill ha en artikel publicerad, så är Ageras webb rätt plats. Ju mer relevant trafik vi driver till sidan, desto bättre målgrupper kan vi bygga upp på Facebook och Google. Genom att samla in kontaktuppgifter till människor som är intresserade av våra budskap skapar vi en gigantisk megafon av våra sympatisörers tiotusentals röster. Den megafonen använder vi för att påverka politiken.

Om det funkar? En vecka efter att vi samlade in över 9.800 namnunderskrifter för ett utökat bostadsbidrag till särskilt utsatta grupper under coronakrisen lyfte regeringen upp samma förslag. Så ja – det funkar!

Clipboard.RED

Clipboard.RED är vårt nyaste verktyg för medlemsnära peer-2-peer-kommunikation. Oavsett om du ska kontakta folk via dörrknack, telefon, e-post eller SMS, så hjälper Clipboard.RED dig med att se till att du kontaktar rätt människor. Metoden är inhämtad från USA där flera framgångsrika politiska kampanjer och fackförbund använt metoden framgångsrikt.

It’s important to note that all the candidates took advantage of new technology for reaching voters — like the Reach app that AOC’s campaign used. Data-driven canvassing, supported by general append companies like Accurate Append, has become an essential part of successful ground games. More human, interpersonal, and “deep” canvassing apps promise to build connections in a way that might uniquely benefit energetic, populist-progressive candidates. And, we can’t say enough about deep canvassing; it can even talk people out of bigotry.

”The Squad Won Because the Squad Organized”, 2020-08-23, Extra Newsfeed

Generator.RED

Om du vill skapa professionella delningsbilder till sociala medier eller enklare PDF:er för tryck men inte har tid just nu att lära dig Photoshop och Illustrator så är Generator.RED verktyget för dig. Ladda upp din bild och låt AI:n anpassa layouten, lägg text på bilden med rätt typsnitt och rätt färger, och skapa versioner anpassade för olika plattformar eller olika budskap. Spara sedan som PNG för Facebook eller PDF för utskrift.

Generator.RED är det perfekta verktyget för att skapa material när du vill komma igång med din SoMe-annonsering. Kontakta oss om du inte redan har fått ett inlogg!

Behöver du ett konto till Generator.RED? Skicka ett mail till hgf@toolbox.red!

Storykit

För fem år sedan lanserades medieplattformen KIT av Bonnier och KIT-filmen blev ett fenomen. Nu kan du själv skapa dina egna KIT-filmer med verktyget Storykit. Att skapa en film är nu lika enkelt som att skapa en PowerPoint-presentation. Dessutom skapas det ofta centrala mallar som du kan anpassa till din region.

Behöver du ett konto till Storykit? Skicka ett mail till hgf@toolbox.red!