Så gjorde din hyra Trumps bästis ännu rikare

december 8, 2020 3:31 e m

Så gjorde din hyra Trumps bästis ännu rikare

Stephen A. Schwarzman, VD och ordförande för Blackstone, riskkapitalbolaget som haft ett omfattande ägande på den svenska hyresmarknaden, har händerna i var och varannan syltburk.

Stephen A. Schwarzman
Stephen A. Schwarzman,  Davos 2008

Publicerad 8 December 2020, 07:23

Förutom att jonglera med fastigheter runt om i världen gnuggar Schwarzman också armbågar med USA:s sittande president, Donald Trump

Faktum är att Schwarzman tillhör en av Trumps äldsta vänner och är en av de affärsmän som ingår i en tajt cirkel av rådgivare. Och av de 31 största företagen inom bank- och finansvärlden som donerat till Trumps valkampanj står Blackstone för 77 procent av slantarna.

Bara i år har Blackstone donerat 33 miljoner kronor.

Dagen efter det amerikanska valet gick Schwarzman dessutom ut och försvarade Trumps bisarra och konspiratoriska uttalanden om utbrett valfusk. Men nu, när till och med USA:s världsfrånvända president insett att tiden runnit ut, har Schwarzman tvärvänt.

Kanske är det inte så konstigt. Bäst att hålla sig på god fot med makten om pengarna ska fortsätta rulla in.

De senaste åren har stora summor slussats från svenska hyresgäster till globala bolag. Våra lägenheter har blivit brickor i ett globalt finans- och maktspel som fyller fickorna på den yttersta ekonomiska eliten. Den svenska bostadsmarknaden liknar alltmer ett Monopolbräde där en och samma spelare sitter på alla gator och brickor. Slås den nuvarande hyresmodellen i spillror, om marknadshyror blir verklighet, öppnas dammluckorna fullt ut.
Det som pågår är inget mindre än ett gigantiskt svindleri mot svenska hyresgäster.

Draget till sin spets: medan fasaderna till hyresfastigheter i Sverige flagnar går din och min hyra till någon av Schwarzmans lyxvillor i The Hamptons och Palm Beach — och till att finansiera Trumps galenskaper.
Tänk om vi i stället för att göra Trumps bästis ännu rikare skulle behålla pengarna i Sverige, modernisera ditt och mitt boende och bygga framtidens hyresrätter. Ska det vara så förbannat svårt?

Schwarzmans villa i The Hamptons. Listpris: 63,6 miljoner kronor

Schwarzmans lyxvilla i Palm Beach.

Stoppa hyreshöjningarna – minska segregationen

Trots att all fakta visar att hyrorna chockhöjs med marknadshyror vill regeringen införa “fri hyressättning” på nybyggda hyresrätter. Och trots coronakrisen väljer partierna att tillsätta en utredning som bokstavligen ska bereda väg för höjda hyror. Det är tondövt – och kommer bara öka otryggheten för vanligt folk. Men frågan är långt ifrån avgjord.

Läs mer på hyreschock.info.

Vi arbetar för allas rätt till ett bra hem, till en rimlig kostnad

Hyresgästföreningen är över en halv miljon hyreshushåll som gått ihop för att försvara våra gemensamma intressen. Genom våra förhandlingar sparar Sveriges hyresgäster miljardbelopp årligen. Dessutom har vi juridisk rådgivning åt våra medlemmar när hyresvärdar attackerar våra medlemmars rättigheter.

Om du vill hjälpa oss i vårt ständiga arbete för hyresgästerna kan du bli medlem. Läs mer om vad ett medlemskap innebär för dig här.