Regeringens mörkläggning om marknadshyra

oktober 21, 2020 2:32 e m

Regeringens mörkläggning om marknadshyra

Regeringen vägrar släppa dokumenten som visar hur utredningen om marknadshyrorna kom till. Det är både smutsigt och odemokratiskt. Fastighetsägare och riskkapitalister får gräddfil till makten – Sveriges hyresgäster står ute i kylan.

”Lagar är som korvar: det är bäst att inte se hur de tillverkas.”

Orden formulerades av den amerikanske poeten John Godfrey Saxe, men skulle lika gärna kunna handla om utredningen som ska bli en murbräcka för att tvinga igenom marknadshyror. Bilden av hur allt gått till är grumlig.

Hyresgästföreningen har gång på gång begärt ut alla handlingar från Centerpartiet och Liberalerna för att ta reda på hur direktiven utformats. Men regeringens tjänstemän vägrar släppa ifrån sig dokumenten, eftersom det inte bedöms som ”allmänna handlingar” utan ”minnesanteckningar” eller ”utkast”.

Svaret är, insvept i knastertorr kanslisvenska, en dörr i ansiktet.
Spelet om marknadshyrorna, experimenterandet med hyresrätterna, är både ovärdigt och smutsigt. Regeringen kastar dimridåer kring en fråga som med all rimlighet borde föras fram i ljuset. Stefan Löfven har i själva verket, bakom ryggen på väljarna, böjt sig för Centerpartiet och Liberalerna.

Till skillnad från regeringen så vill korv inte chockhöja din hyra.

Den som röstat på politiker som nu vägrar redovisar hur de tänker rösta när det skarpa förslaget landar på bordet får gissa sig till hur det blir. Demokratiskt? Knappast.

Antingen är regeringen rädd för att allmänheten ska avslöja fulspelet bakom marknadshyrorna, eller så vilar utredningen på så skakig grund att den inte tål insyn. Vad är egentligen värst?

Sanningen är att utredningen är ett beställningsjobb. Regeringen vet redan på förhand vad den ska komma fram till, men låtsas om motsatsen. Resultatet: riskkapitalister och fastighetsägare får gräddfil in till maktens finrum. Sveriges hyresgäster får snällt vänta ute i kylan.

Trots att väljarna är emot. Och trots att alla exempel visar att marknadshyror är lika med chockhöjda hyror. Fråga bara Osloborna.

I slutändan handlar det om att det finns pengar att tjäna på att hyresmodellen smulas sönder. Den som har pengar att tjäna på hyreschocken – riskkapitalisterna, fastighetsägarna – gnuggar händerna. Förlorarna? Alla vi andra.

Stoppa hyreshöjningarna – minska segregationen

Trots att all fakta visar att hyrorna chockhöjs med marknadshyror vill regeringen införa “fri hyressättning” på nybyggda hyresrätter. Och trots coronakrisen väljer partierna att tillsätta en utredning som bokstavligen ska bereda väg för höjda hyror. Det är tondövt – och kommer bara öka otryggheten för vanligt folk. Men frågan är långt ifrån avgjord.

Läs mer på hyreschock.info.