Phonebank.RED – Hyresgästföreningens ringverktyg

Läs gärna igenom hela sidan innan du börjar ringa så får du svar på de vanligaste frågorna. Ladda ner vår PDF-guide genom att klicka här.

Behöver du använda ringverktyget på gamla sättet? Läs mer om manuell uppringing här.

OBS: Du behöver inte ta anteckningar under tiden du kollar på filmen. Instruktionerna finns som punktlista här under.

Guide: Ringkampanj

Kom igång med ringandet! Hyresgästföreningens ringverktyg heter Phonebank.RED och är utvecklat just för vår typ av organisation.

Med ringverktyget har vi ett GDPR-säkert system där du som ringare inte är bunden till en viss plats eller att använda viss teknik. Allt du behöver är en telefon, ett headset och en dator eller läsplatta med en webbläsare i. Du kan med andra ord enkelt ringa från hemmets trygga vrå och med din vanliga telefon! Börja med att se intruktionsfilmen ovan och gå sen till hgf.phonebank.red för att registrera dig och börja ringa. Du kan också ladda ner guiden i PDF-format.

Så kommer du igång

  1. Gå till hgf.phonebank.red och klicka på ”Registrera dig” (till höger om ”logga in”)
  2. Skriv in din e-postadress och välj ett säkert lösenord.
Logga in eller registrera konto.
  1. Fyll i formuläret med information om ditt mobilnummer, namn och regionalitet.
    • OBS: Skriv in ett mobilnummer som du kan ta emot SMS på.
    • OBS 2: Se till att du väljer din region i menyn! Efter att du valt ”Sverige” i rullgardinsmenyn dyker en ny rullgardinsmeny upp undertill där du ska du välja din region – annars hamnar du fel och du kan inte bli verifierad. Om det händer: kontakta din regionala support.
Fyll i registreringsformuläret.
  1. Klicka på knappen för att spara uppgifterna och vänta tills du loggats in.
  2. Efter att du loggats in ska du klicka på knappen för att begära verifiering. När du gjort det kommer en organiserare i din region få en notis i ringverktyget när hen loggar in. Kontakta din regionala organisatör och be hen verifiera dig!
Begär befordran.
  1. Efter att du blivit verifierad kan du ladda om webbläsaren (ctrl + R på Windows och cmd + R på Macintosh).
  2. Klicka på det ringuppdrag du vill börja ringa på och läs informationstexten. Efter det klickar du på Börja ring.

OBS 1: Om du blir uppringd i efterhand och vill efterregistrera ett samtal på ett ringuppdrag kan du klicka på Registrera samtal.

OBS 2: Om du klickar på till höger om Börja ring så kan du se ytterligare alternativ på hur du kan ringa. Vill du slå telefonnummer manuellt (metoden som användes innan uppringningmetoden introducerades) så välj alternativet Ring manuellt. Läs mer om manuell uppringning här.

Välj ringuppdrag.
Alternativ för välj ringuppdrag.
  1. Om du är en ovan ringare så bekanta dig gärna med samtalsmanuset innan du börjar ringa. Läs igenom hela manuset och svarsalternativen. Då kommer du känna dig tryggare när du börjar ringa!
  2. Klicka på telefonnumret du vill ringa upp när du är redo att ringa. Då kommer en modal upp som frågar dig vilket nummer du vill bli uppringd på. Fyll i ditt nummer och klicka på knappen Ring.
  3. Vår telefonväxel kommer ringa upp din telefon. Så fort du svarar på samtalet kommer telefonväxeln ringa upp kontaktens telefon. Ditt egna nummer är inte synligt för kontakten, de kommer att se numret som växeln ringer ifrån +46101388695.
Samtalsvy med manus och kontaktdata.
Fyll i ditt telefonnummer för att bli uppringd av växeln.
  1. Gå igenom manuset och fyll i alla frågor.
  2. För att avsluta samtalet lägger du på luren precis som vanligt.
Välj ”Nej” om samtal ej kunde genomföras.
  1. Om samtalet inte kunde genomföras, till exempel för att kontakten inte svarade, så ska du markera alternativ Nej på frågan Talade du med personen?. Du kan då också markera varför samtalet inte kunde genomföras. Om anledningen var att kontakten talade ett språk du inte kunde tala så kan du markera svarskoden Kontakten pratar ett annat språk och välja vilket språk kontakten talade. 
  2. Kontrollera slutligen att du har fyllt i svaret på alla frågor som ska fyllas i. Klicka sen på Skicka in för att spara samtalet och gå vidare till nästa samtal.
Välj svarskod till varför samtal ej kunde genomföras.
Efter att samtalet sparas går du automatiskt vidare till nästa samtal

Om kontakten ringer tillbaka till växelnumret hen blev uppringd på kommer du vara den första personen som växeln försöker ringa till. Du kan då efterregistrera samtalet genom att klicka på knappen ”Registrera samtal” där du ser alla ringuppdrag.

Behöver du hjälp med att registrera dig eller att börja ringa?

Kontakta din regionala support! Varje region har specialister som hjälper dig komma igång och svara på dina frågor. För att komma i kontakt med dem skicka ett e-post till någon av adresserna nedan:

Om du har tekniska problem ska du även då primärt vända dig till den tekniska supporten. Kom ihåg att skicka med skärmbilder för att snabbare få hjälp och underlätta felsökningen!


FAQ – Vanliga problem man kan stöta på

Jag behöver lagra information om kontakten men det finns ingen fråga som passar.

Du kan skriva en notis på kontakten. Notiser hittar du under kontaktinformationen.

Jag kan inte logga in?

Återställ ditt lösenord genom att klicka på ”Glömt lösenord”. Då får du ett mail med instruktioner om hur du återställer lösenordet. Om inte det hjälper – kontakta din regionala organiserare.

Jag försöker klicka på ”Registrera dig” men inget händer?

Se till att du fyller i hela ditt mobilnummer (ex 0701-234567).

Jag har loggat in men ser inga ringuppdrag. Istället är det bara en knapp som det står ”Begär befordran” på.

  • Om knappen är röd ska du klicka på den för att skicka en begäran till din regionala organisatör så att hen kan verifiera dig.
  • Om knappen är grå så har ingen regional organisatör verifierat dig än. Kontakta din regionala organisatör och be hen verifiera dig.
    • Ifall du inte valde en region när du skapade ditt konto (under rullgardinsmenyn där du valde ”Sverige”) så kommer du inte dyka upp som ringare hos din regionala organiserare. Kontakta i så fall din regionala support.

Vad är en regional organisatör?

Organisatör är en slags administratör som befordrar de som vill använda verktyget. Om du inte blir befordrad kan det bero på at organisatören ej har godkänt din befordran. Hör i så fall av dig till regionala samordnare. Om du ej vet vem som är din samordnare, hör av dig till support.

Jag fick upp en kontakt som inte hade något telefonnummer

Att underhålla våra register är en viktig del av vårt ringarbete och alla listor kommer innehålla kontakter utan nummer eller med fel nummer. Då ska du som ringare ange ”Fel nummer” högst upp i manus (efter att du klickat ”nej” på frågan ”Talade du med personen?”), så att vi får korrekta listor längre fram.

En kontakt ringde tillbaka till min telefon. Vad gör jag nu?

Om en kontakt ringer tillbaka till det nummer du har ringt ifrån ska du efterregistrera kontakten. Klicka på ringuppdraget som kontakten ringde ifrån och välj ”registrera samtal”. Fyll i kontaktens telefonnummer högst upp och genomför samtalet som vanligt.

En kontakt sa att de inte längre vill vara medlem i Hyresgästföreningen.

Berätta att du just nu ringer för att informera om arbetet kring coronakrisen och därför inte kan hjälpa till med medlemsärenden, men att de kan ringa medlemsservice på 0771-443 443 för att få hjälp.

Jag vill ringa från min vanliga telefon istället för via växelfunktionen. Hur gör jag?

Klicka på ringuppdraget och sen knappen till höger om Börja ring. Klicka sen på Ring manuellt i alternativmenyn för att ringa från din egen telefon. Det här var tidigare standardmetoden för att ringa via Phonebank.RED.