Phonebank.RED – Hyresgästföreningens ringverktyg

Läs gärna igenom hela sidan innan du börjar ringa så får du svar på de vanligaste frågorna!

OBS: Du behöver inte ta anteckningar under tiden du kollar på filmen. Instruktionerna finns som punktlista här under.

Guide: Ringkampanj

Kom igång med ringandet! Hyresgästföreningens ringverktyg heter Phonebank.RED och är utvecklat just för vår typ av organisation.

Med ringverktyget har vi ett GDPR-säkert system där du som ringare inte är bunden till en viss plats eller att använda viss teknik. Allt du behöver är en telefon, ett headset och en dator eller läsplatta med en webbläsare i. Du kan med andra ord enkelt ringa från hemmets trygga vrå och med din vanliga telefon! Börja med att se intruktionsfilmen ovan och gå sen till hgf.phonebank.red för att registrera dig och börja ringa!

Så kommer du igång

  1. Gå till hgf.phonebank.red och klicka på ”Registrera dig” (till höger om ”logga in”)
  2. Skriv in din e-postadress och välj ett säkert lösenord.
  3. Fyll i formuläret med information om ditt mobilnummer, namn och regionalitet.
    1. OBS: Skriv in ett mobilnummer som du kan ta emot SMS på.
    2. OBS 2: Se till att du väljer din region i menyn! Efter att du valt ”Sverige” i rullgardinsmenyn dyker en ny rullgardinsmeny upp undertill där du ska du välja din region – annars hamnar du fel och du kan inte bli verifierad. Om det händer: kontakta teknisk support på hgf@phonebank.red.
  4. Klicka på knappen för att uppgifterna och vänta tills du loggats in.
  5. Efter att du loggats in ska du klicka på knappen för att begära verifiering. När du gjort det kommer en organiserare i din region få en notis i ringverktyget när hen loggar in. Kontakta din regionala organisatör och be hen verifiera dig!
  6. Efter att du blivit verifierad kan du ladda om webbläsaren (ctrl + R på Windows och cmd + R på Macintosh).
  7. Klicka på det ringuppdrag du vll börja ringa på och läs informationstexten. Efter det klickar du på ”Börja ring”.
  8. Om du är en ovan ringare så bekanta dig gärna med samtalsmanuset innan du börjar ringa. Läs igenom hela manuset och svarsalternativen. Då kommer du känna dig tryggare när du börjar ringa!
  9. Om du blir uppringd av någon som du tidigare har ringt kan du efterregistrera samtalet genom att klicka på knappen ”Registrera samtal”

Behöver du hjälp med att registrera dig eller att börja ringa?

Kontakta din regionala support! Varje region har specialister som hjälper dig komma igång och svara på dina frågor. För att komma i kontakt med dem skicka ett e-post till någon av adresserna nedan:

Om du har tekniska problem ska du även då primärt vända dig till den tekniska supporten. Kom ihåg att skicka med skärmbilder för att snabbare få hjälp och underlätta felsökningen!


FAQ – Vanliga problem man kan stöta på

Jag behöver lagra information om kontakten men det finns ingen fråga som passar.

Du kan skriva en notis på kontakten. Notiser hittar du under kontaktinformationen.

Jag kan inte logga in?

Återställ ditt lösenord genom att klicka på ”Glömt lösenord”. Då får du ett mail med instruktioner om hur du återställer lösenordet. Om inte det hjälper – kontakta din regionala organiserare.

Jag försöker klicka på ”Registrera dig” men inget händer?

Se till att du fyller i hela ditt mobilnummer (ex 0701-234567).

Jag har loggat in men ser inga ringuppdrag. Istället är det bara en knapp som det står ”Begär befordran” på.

  • Om knappen är röd ska du klicka på den för att skicka en begäran till din regionala organisatör så att hen kan verifiera dig.
  • Om knappen är grå så har ingen regional organisatör verifierat dig än. Kontakta din regionala organisatör och be hen verifiera dig.
    • Ifall du inte valde en region när du skapade ditt konto (under rullgardinsmenyn där du valde ”Sverige”) så kommer du inte dyka upp som ringare hos din regionala organiserare. Kontakta i så fall teknisk support på hgf@phonebank.red.

Vad är en regional organisatör?

Organisatör är en slags administratör som befordrar de som vill använda verktyget. Om du inte blir befordrad kan det bero på at organisatören ej har godkänt din befordran. Hör i så fall av dig till regionala samordnare. Om du ej vet vem som är din samordnare, hör av dig till support.

Jag fick upp en kontakt som inte hade något telefonnummer

Att underhålla våra register är en viktig del av vårt ringarbete och alla listor kommer innehålla kontakter utan nummer eller med fel nummer. Då ska du som ringare ange ”Fel nummer” högst upp i manus (efter att du klickat ”nej” på frågan ”Talade du med personen?”), så att vi får korrekta listor längre fram.

En kontakt ringde tillbaka till min telefon. Vad gör jag nu?

Om en kontakt ringer tillbaka till det nummer du har ringt ifrån ska du efterregistrera kontakten. Klicka på ringuppdraget som kontakten ringde ifrån och välj ”registrera samtal”. Fyll i kontaktens telefonnummer högst upp och genomför samtalet som vanligt.

En kontakt sa att de inte längre vill vara medlem i Hyresgästföreningen.

Berätta att du just nu ringer för att informera om arbetet kring coronakrisen och därför inte kan hjälpa till med medlemsärenden, men att de kan ringa medlemsservice på 0771-443 443 för att få hjälp.