Riskkapitalisternas guldregn

november 24, 2020 11:19 f m

Risk­kapitalisternas guldregn

Några av världens största risk­kapital­bolag gör stor­vinster på svenska hyresrätter – på bekostnad av hyresgästerna.

Publicerad 27 November 2020, 07:23

Så länge människor behöver någonstans att bo kommer det finnas pengar att tjäna. Och ju mer avreglerad bostads­marknaden är, desto större vinster kan enskilda aktörer kapa åt sig.

Marknaden blomstrar redan i dag. Globala riskkapitalister har satt i system att köpa upp hyres­fastigheter, till exempel i Sverige, enbart i syfte att göra snabb vinst. Ofta genom att göra stora renoveringar och chockhöja hyrorna så att folk inte har råd att bo kvar.

Ett färskt exempel är Svenska Bostäder, Stockholms allmännyttiga bolag, som sålde kommunalt ägda bostäder till riskkapital­bolag. Efter utförsäljningar av hyres­rätter i Husby har beståndet bytt ägare hela åtta gånger. Aktörerna som köper upp fastigheterna är ofta risk­kapital­bolag som vill göra klipp och tjäna pengar. Ju snabbare desto bättre.

2016 köpte Blackstone upp svenska D. Carnegie & Co och kom därmed över ett stort antal hyres­fastigheter i miljon­programs­områden. Fastighets­ägaren i Husby, Hembla, ägdes exempelvis av det amerikanska riskkapital­bolaget. Efter ett innehav på bara tre år sålde Hembla vidare fastigheterna till den tyska fastighets­koncernen Vonovia. Prislappen: tolv miljarder kronor. Blackstones vinst: sex miljarder kronor.

Riskkapitalbolagen har med andra ord blivit bostadsmarknadens pojken med guldbyxorna.

Några av Sveriges största privata hyresvärdar är också just riskkapitalister, utan intresse av långsiktig förvaltning. Vonovia, som köpt upp både Hembla och Victoria Park, är i dag Sveriges största privata hyresvärd med 38 000 lägenheter. Även Heimstaden, Akelius och Rikshem bygger sin verksamhet på kortsiktig spekulation.

Riskkapitalbolagen har med andra ord blivit bostads­marknadens pojken med guldbyxorna. Den globala marknaden värderas i dag till tre gånger världens sammanlagda brutto­national­produkt. Bilden av att större vinst­marginaler för byggaktörer och friare tyglar för marknaden gynnar bostads­byggandet är både naiv och falsk. Allt tyder tvärtom på att det enda resultatet blir mer spekulation – och chockhöjda hyror.

Tabell

Sveriges största privata hyresvärdar

Rikshem28000
Willhelm22800
Stena Fastigheter22800
Heimstaden19400
Akelius17300
Hembla (Vonovia)16400
Balder13000
Victoria Park (Vonovia)12800
Wallenstam7600
Lundbergs7000
Ikano Bostad5900
SBB5300
Einar Mattson5200
Skandia Fastigheter5000
M2 Gruppen4700
CA Fastigheter3600
Svenska Bostadsfonden3500

Stoppa hyreshöjningarna – minska segregationen

Trots att all fakta visar att hyrorna chockhöjs med marknadshyror vill regeringen införa “fri hyressättning” på nybyggda hyresrätter. Och trots coronakrisen väljer partierna att tillsätta en utredning som bokstavligen ska bereda väg för höjda hyror. Det är tondövt – och kommer bara öka otryggheten för vanligt folk. Men frågan är långt ifrån avgjord.

Läs mer på hyreschock.info.

Vi arbetar för allas rätt till ett bra hem, till en rimlig kostnad

Hyresgästföreningen är över en halv miljon hyreshushåll som gått ihop för att försvara våra gemensamma intressen. Genom våra förhandlingar sparar Sveriges hyresgäster miljardbelopp årligen. Dessutom har vi juridisk rådgivning åt våra medlemmar när hyresvärdar attackerar våra medlemmars rättigheter.

Om du vill hjälpa oss i vårt ständiga arbete för hyresgästerna kan du bli medlem. Läs mer om vad ett medlemskap innebär för dig här.