Sälj inte ut Sverige

En utförsäljningen leder till att hushåll får det ännu svårare att hitta en egen bostad till en rimlig hyra. Dessutom innebär det stora privatekonomiska risker då många lägenhetsköp idag är riskabla.

Vi förstår faktiskt inte alls hur politikerna tänker. All fakta visar ju att utförsäljningar av hyresrätter är dåligt för Sverigee.

Hyresrätten är en av de viktigaste pusselbitarna för ett fungerande samhälle. Som ger unga, oavsett bakgrund, makt över framtiden. Därför är det är dags för politikerna att tänka om. Stoppa utförsäljningen och bygg fler hyresrätter!

Pågående kampanjer

Bild på Kvänum

Sälj inte ut allmännyttan i Kvänum

Politikerna i Vara vill på rekordfort sälja ut allmännyttan i Kvänum. Det kommer slå hårdast mot ungdomar, nyanlända och personer som befinner sig långt ifrån bostadsmarknaden. Dessutom riskerar hyrorna att gå upp.

Sälj inte ut Bjuv

Inom kort planerar Bjuvs kommun att sälja ut 30 % av Bjuvsbostäders lägenheter. Hyresgästföreningen är kritiska till förslaget – skriv under protestlistan och rädda hyresrätterna i Bjuv!

Sälj inte ut Eskilstuna

Eskilstuna Kommunfastigheter planerar inom kort att sälja ut 577 kommunala hyresrätter. Det är helt galet. Vi anser att Eskilstuna behöver fler hyresrätter, inte färre! Stoppa utförsäljningen – skriv under protestlistan och rädda hyresrätterna i Eskilstuna!

Sälj inte ut Gottsunda!

Uppsala kommun planerar att sälja 300 hem i Gottsunda centrum. Det är helt galet! Stoppa utförsäljningen – skriv under protestlistan och rädda hyresrätterna i Gottsunda!

Sälj inte ut Halmstad!

En majoritet av de styrande politikerna i Halmstad vill sälja delar av HFAB:s lägenheter. Hyresgästföreningen är kritiska till förslaget – skriv under protestlistan och rädda hyresrätterna i Halmstad!

Bild på Kvänum

Sälj inte ut Nässjö!

Nässjö kommun vill plocka pengar ur bostadsbolaget Linden för att bygga en Simhall. Det innebär byggstopp och utförsäljningar av hyresrätter trots att det råder bostadsbrist i Nässjö. Det är helt galet. Nässjöborna kan inte bo i simbassänger. Stoppa utförsäljningen – skriv under protestlistan och rädda hyresrätterna i Nässjö!

Inte medlem i Hyresgästföreningen än?

Vi arbetar för allas rätt till ett hem, till en rimlig kostnad. Som medlem har du en stark och kunnig organisation som stöttar dig i ditt engagemang, förhandlar hyran och hjälper dig med hyresjuridisk rådgivning om det behövs.