Stoppa regeringens hyreschock

Regeringen har bestämt sig för att svika oss hyresgäster

I valrörelsen 2018 var Socialdemokraterna och Miljöpartiet emot marknadshyror. Nu vill regeringen införa marknadshyror på nyproduktion. Trots att all fakta visar att hyrorna chockhöjs. Stoppa regeringens planer – skriv under och påverka politikerna.

Skriv under här:

Låt inte politikerna komma undan med sitt svek.

Om vi får landets riksdagsledamöter från Socialdemokraterna och Miljöpartiet att hålla sitt vallöfte, så stoppas hyreschocken. Kontakta och påverka ledamöter i varje region, allt annat än ett ”nej” är ett svek.

Vad är marknadshyra?

Det innebär att hyresvärden ensidigt bestämmer hur mycket du ska betala i hyra, helt utan förhandling.

Vad har vi för system för hyressättning idag?

Idag har vi kollektiva förhandlingar. Det innebär att hyresvärden inte kan sätta hyran ensidigt, utan måste förhandla hyran med Hyresgästföreningen.

Varför är det så dåligt att införa marknadshyror på nyproduktion?

Därför att modellen med kollektiva förhandlingar sätts ur spel. Till en början kommer det drabba alla som flyttar till en nyproducerad hyresbostad, lägenheter som redan idag har en högre hyra. På sikt kommer alla lägenheter få höjda hyror eftersom den kollektiva förhandlingen försvinner.

Hur mycket kommer min hyra att höjas med om marknadshyror införs i Sverige?

Det beror på var du bor. Vi undersökte våren 2018 sammanlagt 29 kommuner. Läs rapporten här. För en tvåa på 58 kvadratmeter innebär det att hyran går upp från i genomsnitt 6 400 till 9 600 i Stockholms stad. För samma lägenhet i Göteborg motsvarar det en hyresökning från 5 500 per månad till mellan 7 300 och 8 300 kronor per månad och för Halmstad beräknas hyreshöjningen vara 31 % om marknadshyra införs.

Inte medlem i Hyresgästföreningen än? Vi arbetar för allas rätt till ett bra hem, till en rimlig kostnad. Som medlem har du en stark och kunnig organisation som stöttar dig i ditt engagemang, förhandlar hyran och hjälper dig med hyresjuridisk rådgivning om det behövs.