Integritetspolicy

Vilka vi är

Hyresgästföreningen är över en halv miljon medlemmar som tillsammans arbetar för att alla hyresgäster ska bo bra. Vi driver bostadsfrågor i både stort och smått – allt från omfattande lagförändringar till den lilla lekplatsen på gården som behöver rustas upp. Tillsammans gör vi skillnad, både för dagens och morgondagens hyresgäster.

Vi vill att du ska känna dig helt trygg i hur vi behandlar dina personuppgifter. Den här informationen är bland annat till för att du ska få veta vilka uppgifter om dig vi samlar in, varifrån vi samlar in dem, varför vi samlar in dem och hur länge uppgifterna sparas. Du får även information om dina rättigheter gentemot oss när det gäller vår behandling av dina personuppgifter. Tveka inte att kontakta oss om du har några generella frågor kring Hyresgästföreningens personuppgiftsbehandling, eller om du har specifika frågor om hur vi behandlar just dina uppgifter.

Vem är ansvarig för Hyresgästföreningens personuppgiftsbehandling?

Hyresgästföreningen med organisationsnummer 802001–5106 är personuppgiftsansvarig för alla dina personuppgifter som behandlas av oss och våra samarbetspartners. Våra kontaktuppgifter är: Hyresgästföreningen, Box 7514, 103 92 Stockholm. Du når oss per telefon på 0771–443 443. Om du har frågor om dina personuppgifter eller dataskyddsförordningen GDPR, är du välkommen att e-posta till dataskyddsombud@hyresgastforeningen.se

Hyresgästföreningen Agera

Hyresgästföreningen Agera, agera.hyresgastforeningen.se, är en av Hyresgästföreningens plattformar för att presentera lösningar på dagens bostadspolitiska problem och driva opinion för bättre boende.

Vilka personuppgifter vi samlar in och varför vi samlar in dem

Kommunikation

Genom att gå med i någon av våra kampanjer godkänner du att vi kan komma att höra av oss till dig med information om den aktuella kampanjen, om kringliggande kampanjer av Hyresgästföreningen och om Hyresgästföreningens övriga verksamhet.

Formulär

Genom att skicka in formulär med personuppgifter till oss godkänner du att vi sparar och behandlar personuppgifterna under projektens gång.

Namninsamlingar

Vid namninsamlingar kan vi bestämma att dela insamlad information med beslutsfattare och makthavare som en del av kampanjen.

Analys

Vi använder Google Analytics och Facebook Pixel för att mäta besöksstatistik.

Du kan välja här under ifall du godkänner spårning

Inbäddad innehåll från andra webbplatser

Artiklar på denna webbplats kan innehålla inbäddat innehåll (exempelvis videoklipp, bilder, artiklar o.s.v.). Inbäddat innehåll från andra webbplatser beter sig precis på samma sätt som om besökaren har besökt den andra webbplatsen.

Vilka vi delar dina data med

Ditt besök registreras anonymt (maskerad IP) hos Google Analytics. Om du godkänner integritetspolicyn sparas även ditt besök hos Facebook.

Hur länge vi behåller era uppgifter

Personuppgifter som du skickar in via formulär är kvar så länge projektet pågår, alternativt tills du ber oss ta bort dina personuppgifter.

Vilka rättigheter du har över dina data

Om du har skickat in personuppgifter till oss via ett formulär kan du begära en exportfil med de personuppgifter vi har om dig, inklusive alla uppgifter du har gett oss. Du kan också begära att vi tar bort alla personuppgifter vi har om dig. Detta omfattar inte eventuella uppgifter som vi är tvungna att spara av administrativa, legala eller säkerhetsändamål.

Hur vi skyddar din information

Personuppgifter som du skickat in till oss via formulär sparas krypterat inom EU/EES.

Procedur vid dataläcka

Ifall vi skulle upptäcka en dataläcka kommer vi kontakta dig omgående via den e-post som du delat med oss.