Volontärer FAQ

Goda grannar är ett initiativ av Hyresgästföreningen som syftar till att organisera medborgare som på ett eller annat sätt vill hjälpa till i den pågående coronakrisen. Hyresgästföreningens ambition är att säkra matchningen mellan de som är i behov av att få hjälp i dagens situation med de som vill vara volontärer. Vi är helt enkelt länken mellan goda grannar. 

För oss på Hyresgästföreningen är det viktigt att både volontären och den som tar emot hjälp ska känna sig trygg under hjälpinsatserna. Därför har vi tagit fram en trygghetspolicy som vi uppmanar alla som skrivit upp sig att följa.

Här har vi också besvarat vanligt förekommande frågor som förhoppningsvis ska underlätta din insats som volontär. 

Hur får jag reda på när det är dags för mig att hjälpa?

Så snart vi hittat någon i ditt närområde som behöver hjälp meddelar vi dig och frågar om du har möjlighet att hjälpa.

Hur sker kontakten mellan mig och den som behöver hjälp?

Vi delar kontaktuppgifterna mellan dig och den behövande. Därefter tar ni kontakt med varandra och bestämmer hur och när hjälpen ska genomföras.

Hur sker betalningen?

Om du utför en hjälpinsats där du behöver lägga ut pengar är det upp till dig och den du hjälper hur ni lägger upp det. Kom ihåg att alltid spara kvittot vid inköp så att ni båda kan känna er säkra på att det har gått rätt till.

Jag har anmält att jag kan köra ut i hela kommunen får jag ersättning för bensin?

Tyvärr har vi ingen möjlighet att ge ersättning för bensin.

Ska jag hjälpa till en gång eller förväntas jag hjälpa till flera gånger?

Vi ser gärna att du hjälper till flera gånger om behov finns. Men det är såklart något du själv avgör.

Kan jag vara volontär och hjälpa flera personer?

Ja det går utmärkt.

Jag har en fråga om volontäruppdrag, vem kan jag ringa?

Det går tyvärr inte att ringa men du är välkommen att skicka e-post till info@agera.hyresgastforeningen.se.

Jag har ett förslag var kan jag lämna det?

Du kan skicka e-post till info@agera.hyresgastforeningen.se.

Hur ser ni till att hjälpinsatserna sker tryggt och säkert?

Vi har tagit fram en trygghetspolicy som vi uppmanar alla som ger eller tar emot hjälp att följa. Vi hoppas att den ska hjälpa dig känna dig säker när du utför en hjälpinsats. Läs mer här.

Bör jag som volontär gå in till någon som behöver hjälp?

Med tanke på Folkhälsomyndighetens rekommendationer så anser vi inte att det är lämpligt att gå in till någon som är i riskgrupp på grund av smittspridningen.

Var rapporterar jag en incident?

Du kan skicka e-post till info@agera.hyresgastforeningen.se.

Ska jag hjälpa till med allt som den behövande vill?

Du som volontär avgör själv vad du vill hjälpa till med.

Jag är 70+ och frisk som en nötkärna kan jag bli volontär?

Vi uppmanar alla som ansluter sig till Goda grannar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Eftersom du är äldre än 70 år rekommenderar vi därför inte dig att skriva upp dig som volontär.

Kan jag publicera att jag är volontär i sociala medier? Vad ska jag tänka på? 

Ja, du får gärna berätta i sociala medier men tänk på att inte dela med dig av några personuppgifter, bild eller liknande på någon utan deras tillåtelse.

Kan jag prata om vilken/vilka det är jag hjälper eller är det sekretess?

Fråga alltid den du hjälper om det är okej att du berättar om att du hjälper den.

Jag försöker få tag på den jag blivit matchad med som behöver hjälp men hen svarar inte?

Om du inte får tag i den som du ska hjälpa kan du alltid höra av dig till info@agera.hyresgastforeningen.se och säkerställa att du fått rätt kontaktuppgifter.

Jag vill inte vara volontär längre, vem meddelar jag?

Om du inte vill eller har möjlighet att vara volontär längre så kan du skicka ett mail till info@agera.hyresgastforeningen.se och skriv då med för- & efternamn, telefonnummer och e-post (om du anmälde dig på annan e-post än den du använder) så kommer vi plocka bort dig från listan. Skulle du bli kontaktad under tiden detta händer så får du helt enkelt förklara att du inte längre är aktuell som volontär.

Hur kan hjälpinsatserna göras så trygga som möjligt?

För oss på Hyresgästföreningen är det viktigt att både volontären och den som tar emot hjälp ska känna sig trygg under hjälpinsatserna. Därför har vi tagit fram en trygghetspolicy som vi uppmanar alla som skrivit upp sig att följa.