Samtalsvolontär – Sociala samtal som hjälper till i vardagen

maj 14, 2020 11:40 f m

I stunder av kris måste vi hjälpa varandra. På grund av den pågående coronakrisen har många sett sitt liv förändras drastiskt. Ur detta behov kom projektet Goda Grannar, där vi ville kunna hjälpa till med flera praktiska saker i vardagen. Men under projektets gång har vi upptäckt att det ofta finns behov av något så enkelt som ett vanligt samtal – därför kan man nu också bli Samtalsvolontär i Goda Grannar.

Ofrivillig isolering kan göra oss sjuka

Att vara ofrivilligt isolerad eller ensam kan vara mycket påfrestande. Många i riskgrupperna känner sig ensamma eller bara uttråkade av tiden i isolering. Ju längre krisen pågår desto större blir de sociala behoven. Det finns idag också mycket forskning som visar på negativa hälsokonsekvenser av ofrivillig ensamhet. Ofrivillig ensamhet och isolering innebär en lågintensiv stress som aktiverar kroppens varningssystem, och som i förlängningen och på lång sikt kan göra oss sjuka.

Vad gör en samtalsvolontär?

I tider som dessa ser vi att alla människor har ett stort behov av att prata av sig om stort och smått i vardagen. Som Samtalsvolontär kan du på distans hjälpa till genom att prata med någon som känner sig isolerad, ensam eller bara uttråkad. Hör av dig till oss så kan vi hitta någon som kan behöva prata av sig om både stort och smått i vardagen.

Kan du tänka dig att ställa upp som samtalsvolontär eller behöver du någon att prata med? Fyll i formulären nedan!

Vill du bli samtalsvolontär?

Fyll i dina uppgifter nedan ifall du vill vara med på vår lista över volontärer. Ifall någon i ditt område behöver hjälp så kommer vi höra av oss. Det är alltid helt frivilligt att hjälpa till!

Vill du prata med någon?

Fyll i dina uppgifter nedan så kommer vi försöka matcha dig med en volontär. Om du eller en bekant behöver hjälp men saknar e-post, ring Hyresgästföreningen på 0771 443 443 så löser vi det. Vi svarar måndag till torsdag 8:30-16:30 samt fredag 8:00 – 16:00.