”Jag insåg inte vilken enorm skillnad vi gör”

maj 19, 2020 10:02 f m

Varje dag ringer Jana omkring 70 medlemmar för att höra hur Hyresgästföreningen kan hjälpa under coronakrisen. Följ med när hon berättar om människor i nöd – och om hur till synes små insatser gör stor skillnad.

Jana är medlemsrekryterare för Hyresgästföreningen i Skåne och ringer dagligen medlemmar för att nå ut under krisen. Coronakrisen har flyttat hennes jobb från trapphus och portar till telefonen. Nu jobbar hon, liksom så många andra, helt och hållet hemifrån.

– Det handlar om att kontakta medlemmar och volontärer för att höra om de vill skriva upp sig på godagrannar.nu för att bli volontärer, eller att kolla hur de mår, om de behöver hjälp med något. Ofta vill många bara prata av sig, om stort och litet.

”Vissa har blivit varslade, andra är svårt sjuka. Det är jäkligt tufft där ute”

Berättelserna hon möter under en vanlig dag är både gripande och omskakande. Men Jana slås också av hur många som vill engagera sig för att bidra där det behövs.

– Vissa har blivit varslade, andra är svårt sjuka. Det är jäkligt tufft där ute. Många mår inte bra, så det är tungt att höra om hur människors vardag kastats om från en dag till en annan. Vi blir på sätt och vis ett slags terapeuter.

– Bland de som är friska förklarar många att det är en självklarhet att ställa upp. Många frågar hur de kan hjälpa till. Det är roligt och givande.

Tidigare under våren, när coronaviruset lamslår Sverige och stora delar av världen, fattar Hyresgästföreningen snabbt beslut om att ställa om hela organisationen. Från kampanj och rekrytering till att skapa ett volontärnätverkGoda grannar – som kopplar samman människor som behöver stöd med friska som kan hjälpa.

– Det gick jättesnabbt. Jag är faktiskt imponerad över hur vi kunde göra det med så kort varsel, det tog i princip bara några dagar. En del av omställningen är ringprogrammet, som jag ingår i, där det viktigaste är att se behoven bland medlemmar och faktiskt göra något konkret, säger Jana och lägger till:
– Jag är enormt stolt över engagemanget i Hyresgästföreningen – hur många vi är som gör skillnad.

”Nästan alla har ju någon anhörig som drabbas, som antingen behöver hjälp med att till exempel handla eller bara en pratstund”

I dagsläget har Hyresgästföreningen pratat med över 55.000 medlemmar, gamla som unga, för att stämma av läget och matcha volontärer med behövande. En stor del av jobbet handlar om att tipsa om Goda grannar-nätverket.

– Folk tycker att det är fint att vi gör något för grannar runt om i Sverige. Det är den tydligaste responsen. Nästan alla har ju någon anhörig som drabbas, som antingen behöver hjälp med att till exempel handla eller bara en pratstund, utvecklar hon.

Jana har jobbat på Hyresgästföreningen sedan 2014. Men det var långtifrån självklart att hon hamnade just här.

– Efter gymnasiet pluggade jag till undersköterska och därefter hoppade jag på utbildningen till sjuksköterska. Efter examen 2008 jobbade jag som sjuksköterska under fem år. Men resursbristen och pressen gjorde att jag tröttnade och sadlade om. Sedan jobbade jag ett tag som säljare innan jag hittade min nuvarande tjänst på Hyresgästföreningen.

– Jag har alltid varit en social människa och tycker att möten med andra är jättekul. Att ringa på hemma hos någon resulterar ofta i bra diskussioner och samtal, berättar hon.

”Hennes story blev helt enkelt för mycket att ta in”

Ett samtal som sticker ut lite extra är när hon ringer Madelene Andersson som drabbats av COVID-19-viruset. Hon berättar för Jana Nord om hur det är att sitta i hemmakarantän i över sex veckor och om hur sjukdomen påverkar henne – psykiskt och fysiskt.

– Dagen jag pratade med Madeleine hade jag hunnit med 15 samtal, vi brukar ligga mellan 60 och 70 på en dag. Jag pratade med henne i en timme, efter det orkade jag inte att kontakta fler, förklarar hon.

– Hennes story blev helt enkelt för mycket att ta in.

Timmen med Madelene Andersson resulterar i att Jana matchar henne med en volontär i Goda grannar-nätverket för löpande social kontakt. Kontakten blir ovärderlig.

– Jag insåg kanske inte under samtalet med henne vilken skillnad jag kunde göra. Det var egentligen först när jag läste intervjun med henne som det slog mig. Hon var så väldigt glad för att vi hörde av oss, det känns jättekul. Mer än något annat är Jana övertygad om att varje insats räknas, att styrkan sitter i hur många som är med och hjälper till.

– Det till synes lilla, till exempel att ringa någon, kan göra enorm skillnad, avslutar hon.


Fakta: Goda grannar

Goda grannar är Hyresgästföreningens initiativ för att organisera medborgare som vill hjälpa till i den pågående coronakrisen, oavsett om de är medlemmar i Hyresgästföreningen eller inte. Över 10.000 volontärer har redan gått med i vårt volontärnätverk och antalet ökar stadigt.

Gå med i Goda grannar

På grund av den pågående coronakrisen har många sett sitt liv förändras drastiskt. De som tillhör riskgruppen och de som är sjuka behöver därför extra stöd från solidariska medmänniskor som ställer upp.

Madelene är bara ett av tusen fall där vi matchat ihop en volontär med en behövande. Kan du tänka dig att ställa upp som livsviktig volontär eller behöver du hjälp på grund av coronapandemin? Fyll i formulären nedan!

Om vill hjälpa till

Fyll i dina uppgifter nedan ifall du vill vara med på vår lista över volontärer. Ifall någon i ditt område behöver hjälp så kommer vi höra av oss. Det är alltid helt frivilligt att hjälpa till!

Om du behöver hjälp

Fyll i dina uppgifter nedan så kommer vi försöka matcha dig med en volontär i ditt område. Om du eller en bekant behöver hjälp men saknar e-post, ring Hyresgästföreningen på 0771 443 443 så löser vi det. Vi svarar måndag till torsdag 8:30-16:30 samt fredag 8:00 – 16:00.